ارتقاء جایگاه دوازدهمین نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و هتلداری اصفهان
احمدرضا طحانیان
مدیر عامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان
با همکاری و هماهنگی میان دستگاههای متولی گردشگری و در جهت ارتقاء این رویداد مهم و تاثیرگذار در مهرماه سال جاری میزبان دوازدهمین نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و هتلداری هستیم.
پس از وقفه سه ساله که به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیتهایی که پس از فراگیر شدن این ویروس در کسب و کارهای مختلف رخ داد؛ امسال میزبان مشارکت کنندگان در حوزههای مختلف گردشگری، صنایع دستی و هتلداری هستیم. قبل از برگزاری هر کدام از رویدادهای نمایشگاهی نیاز است که با مدیران بخشهای گردشگری، مدیران استانی، شورای اسلامی شهر، مدیران شهری، انجمنها و اتحادیههای مربوط به صنعت گردشگری نشستهای هماندیشی برگزار گردد تا امکان همافزایی برای برگزاری این نمایشگاه فراهم شود، تا این لحظه و به خوبی این مهم صورت پذیرفته است. با توجه به برنامهریزیها و هماهنگیهای انجام شده، امیدوارم این نمایشگاه از نظر کمیت و کیفیت یکی از اثرگذارترین نمایشگاههای کشور و خصوصا این صنعت مهم و پویا باشد.
در صورتی که به جایگاه گردشگری به عنوان یک ابزار مهم توسعه اقتصادی نگاه کنیم متوجه میشویم توسعه گردشگری شرایطی را در اختیار کشور عزیزمان قرار میدهد که امکان بهرهبرداری از آن در جهت پیشرفت بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال؛ از منظر دیپلماسی، گردشگری علاوه بر تقویت مناسبات بینالمللی و گسترش ارتباطات میان کشورها به ارایه تصویری مطلوب از چهره کشورمان نیز کمک شایانی میکند. همچنین باورپذیر کردن گردشگران بینالمللی که از سایر کشورهای دیگر به مقصد ایران قصد سفر و گردش را دارند نسبت به امنیت کامل کشور ایران بسیار مهم است. با توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی این فضا در اختیار کشور میزبان قرار میگیرد تا بتواند تصویری مطلوب از وضعیت کشور را به نمایش بگذارد. امروزه اکثر کشورها از این صنعت به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای معرفی و شناساندن کشورشان برای گردشگران اقدام میکنند.
اگر موضوع گردشگری را از منظر اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، در نهایت به این نتیجه میرسیم که توسعه گردشگری موجب اشتغالزایی و کسب درآمدهای پایدار اقتصادی برای کشور و شهرهایی با جذابیتهای گردشگری خواهد شد. لازم است برای شرح مسئله گردشگری و ارتباط آن با جایگاه رویدادهای نمایشگاه توضیح بدهم. به عنوان مثال و با توجه به تجربیات انباشت شده جهانی در حوزه نمایشگاهی عرض میکنم؛ با برگزاری هر کدام از رویدادهای نمایشگاهی شاهد حضور بیش از 150 شرکت از شهرهای مختلف در شهر اصفهان هستیم. بیش از نیمی از این شرکتها طی 4 الی 7 روز در شهر اصفهان و از سایر شهرهای کشورمان حضور به هم میرسانند تا تواناییها، پتانسیلها و ظرفیتها و دستاوردهای خودشان را به سایر شرکتها و بازدید کنندگان متخصص معرفی کنند. بنابراین برگزاری هر کدام از رویدادهای بینالمللی و تخصصی نمایشگاهی با صنعت گردشگری و رونق بخشید به گردشگری بسیار عجین و پیوستگی کامل دارد.
امیدوارم برگزاری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و هتلداری در شهر اصفهان پس از سه سال وقفه ناخواسته به دلیل شیوع ویروس کرونا زمینهساز رونق دوباره گردشگری در کشورمان باشد و در آینده شاهد فعالیتهای فراگیر فعالان این صنعت مهم و اثرگذار در ایران عزیزمان باشیم.