به گزارش (ISTTA) به نقل ازدنیایاقتصاد: ۲۳ تا ۲۶ بهمن، محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران میزبان ۶۶۰ شرکت ایرانی و ۵۷ شرکت خارجی در حوزه گردشگری از ۳۱ استان و ۱۲ کشور بوده است؛از نمایشگاه گردشگری تهران با هدف پیشبرد دو رویکرد یاد شد؛ رویکرد اول معرفی توانمندیها و ظرفیتهای کشور در زمینه جذب گردشگر است. رویکرد دوم ایجاد شرایطی برای تعامل دستاندرکاران صنعت گردشگری میباشد.
در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، ولی تیموری از انعقاد تفاهمنامه سازمان گردشگری با وزارت امور خارجه در آینده نزدیک برای اطلاعرسانی مقاصد گردشگری ایران خبر داد. همچنین او از توافق بین سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با صداوسیما در ارتباط مستمر یکدیگر به منظور اطلاعرسانی گفت: «برنامههایی همسو با موضوع اطلاعرسانی تدارک دیده شده است؛ یکی از این برنامهها توافقی است که با صداوسیما بهعنوان ابزاری که میتواند صنعت گردشگری کشور را در ابعاد داخلی و خارجی معرفی کند و کنار ما باشد، بسته شده و از روز ابتدای نمایشگاه یکی از شبکههای صداوسیما روزانه ۳ساعت برنامه در حوزه گردشگری تولید و پخش خواهد کرد؛ برنامههایی که بهصورت تخصصی در زمینه گردشگری خواهد بود.»
از جمله تفاوتهای این نمایشگاه گردشگری تهران با نمایشگاههای دوره قبل حضور پررنگتر بخشهای استانی است و برای اولین بار غرفهها به شکل متمرکز درآمدهاند و تمام بسته سفر یک خانواده که برای سفر نیاز دارند در کنار هم قرار گرفته است. در همین خصوص تیموری توضیح داد: علاوه بر این قرار است در چنین نمایشگاهی رویدادهای جانبی همچون سمینارها و کارگاههای آموزشی برگزار شود و زاهد شفیعی، مدیر دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان درباره جزئیات این رویدادهای جانبی گفت: ۶ کارگاه باتوجه به نیازهای بازار و صنعت گردشگری با ظرفیت ۱۲۰ نفر درنظر گرفته شده است.
سنجش کیفیت نمایشگاه سال گذشته
اما نتایج یک نظرسنجی که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران در بهمن ۹۶ توسط گروه مدیریت ایدههای گردشگری و از میان ۱۴۳۱ نفر در سه سطح «بازدیدکنندگان عمومی»، «بازدیدکنندگان متخصص» و «غرفهداران» صورت گرفته بد، نشان داده است ۹/ ۷۷درصد از بازدیدکنندگان عمومی محصولات و خدمات ارائهشده در نمایشگاه را متنوع دیدهاند.
۵/ ۴۶درصد از افرادی که از روشهای مختلف از برگزاری این نمایشگاه اطلاعیافته و از آن بازدید کردهاند، اطلاعرسانی عمومی نمایشگاه گردشگری تهران را مطلوب ارزیابی کردهاند. در مقابل، ۴/ ۳۶درصد از آنان از کیفیت اطلاعرسانی ناراضی بوده و ۱۵درصد نیز امتیاز سطح متوسط را به آن دادهاند؛ نکتهای که نشانگر ضعف تبلیغات و بازاریابی نمایشگاه بوده است. بهرغم ضعفها و کاستیهای موجود، در مجموع ۷۲درصد از بازدیدکنندگان عمومی از کلیات نمایشگاه سال گذشته رضایت داشته و تنها ۹درصد ابراز نارضایتی کردهاند. ۱۷درصد نیز میزان رضایت خود را در سطح متوسط اعلام کردهاند.
در همین حال، بیش از 75 درصد بازدیدکنندگان تخصصی نمایشگاه گردشگری تهران، متنوع بودن محصولات و خدمات را تایید کرده و محل فعلی نمایشگاه را مکان مناسبی برای برگزاری این رویداد دانستهاند. بهنظر میرسد نزدیک به نیمی از متخصصان از محتوای کارگاههای جانبی نیز رضایت داشتهاند. با این حال، نسبت قابلتوجهی از افراد درخصوص کارگاههای برگزار شده بیاطلاع بودند که نشانگر ضعف اطلاعرسانی درباره کارگاههای برگزار شده بوده است. این مهم در مصاحبههای کیفی حین پیمایش نیز مشخص بود. از سوی دیگر، درخصوص دیدگاه متخصصان درباره کیفیت اطلاعرسانی عمومی نمایشگاه، به سختی میتوان اجماع نظر میان آنان را مشاهده کرد؛ بهطوری که ۳۹درصد کیفیت اطلاعرسانی را مطلوب و ۳۵درصد نامطلوب ارزیابی کردهاند و 25 درصد آنان در اینخصوص اظهارنظر نکردهاند. بهطورکلی، ۶۸درصد متخصصان از کلیت نمایشگاه حاضر رضایت داشتند.
علاوه بر این، 75 درصد غرفهداران نیز از میزان تنوع محصولات و خدمات ارائه شده در نمایشگاه گردشگری تهران رضایت داشتهاند. آنها با محل برگزاری نمایشگاه کاملا موافق بوده و تنها کمتر از ۱۰ درصد آنان این محل را نامناسب دانستهاند. همچنین بهرغم اینکه ۳۴درصد غرفهداران از اطلاعرسانی پیش از نمایشگاه برای متقاضیان غرفه رضایت داشتند، اما این رضایت به حد اعلی نرسیده است و تنها ۱۲درصد از آنها کاملا از وضعیت اطلاعرسانیهای پیش از نمایشگاه برای غرفهداران ابراز رضایت کردهاند.
به هرحال، در مجموع کمتر از نیمی از آنها اطلاعرسانیها را مطلوب دانسته و ۴/ ۳۱درصد از این بابت کاملا ناراضی بودهاند. با این همه بیش از یکپنجم غرفهداران از کیفیت و کمیت اطلاعرسانیهای پیش از نمایشگاه نه راضی بودهاند و نه ناراضی. بیش از نیمی از غرفهداران (۹/ ۵۴درصد) نحوه پاسخگویی مسوولان درخصوص نمایشگاه را مناسب ارزیابی کردهاند؛ بیش از یکپنجم آنان (۱/ ۲۲درصد) در این مورد ناراضی بوده و بیش از 22 درصد در حد وسط قرار داشتهاند. نهایتا ۲/ ۷۸درصد از غرفهداران میزان موفقیت نمایشگاه را در سطح متوسط ارزیابی کردهاند.
استان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین ، در نمایشگاه گردشگری تهران با حضور ستارکیانپور،دبیرکل کارگروه و شورای سیاست گذاری توسعه پایدار گردشگری ،نمایندگان شهرستانهای مختلف استان اصفهان وهمچنین جامعه هتلداران استان، حضور فعال داشت.
کارگروه توسعه گردشگری پایدار با راه اندازی پویش مردمی« من ایرانی ام،صنایع دستی ایران را دوست دارم» گردشگران و کلیه بازدید کنندگان این نمایشگاه را به آشنایی ،حفظ و پاسداری از صنایع ارزشمند دستی کشورمان دعوت کرد.