صاحب نظران در عرصه گردشگری و صنایع دستی سرتاسر جهان این 7 عامل را دلیل جذب گردشگران برای خرید صنایع دستی میدانند :
- افزایش کیفیت و همچنین طول عمر دوام آنهااستفاده از رنگ آمیزها و نشانه های نمادینی در صنایع دستی که مورد تایید گردشگران قرار بگیرد.
- بالا بردن کیفیت آثار و افزایش میزان دوام آن
- تنوع داشتن در تولید صنایع دستی و زمینههای کاربردی مربوط به آن
- ساخت و تولید آثار هنر های صناعی با ایده گرفتن از آثار تاریخی بومی و کشوری
- بسته بندی و پکیج کردن استاندارد اثر های تولید شده برای اعتماد خریدار و راحتی حمل و ارسال آن
- فراهم کردن امکانات مناسب و لازم برای فرستادن بسته پستی در زمینه های بیمه کردن آن و تحویل به موقع و پست تضمین شده
- برگزار کردن نمایشگاه هایی(مانند نمایشگاه گردشگری وصنایع دستی اصفهان) به صورت ماهانه یا سالیانه با هدف جذب گردشگران برای فروش بیشتر این آثار
این مسئله وجود دارد که افزایش تعداد گردشگران بر روی فروش و خرید صنایع دستی تاثیر دارد را نمیتوان کتمان کرد، در حالی که این فروش بر روی افزایش اشتغال زایی تاثیر گذاشته و باعث شناخته تر شدن آن شهر یا کشور نیز میشود.
با توجه به 7 مورد بالا تمامی کشور ها به رابطه دو طرفه گردشگری و صنایع دستی به شدت باور دارند و برای آن اهمیت قائل میشوند. زیرا که در عمل دیده اند یکی از عوامل اصلی جذب گردشگر مخصوصا گردشگر خارجی،خرید صنایع دستی میباشد و به دنبال آن صنعت گردشگری میتواند باعث بهبود و افزایش تولیدات صنایع دستی شود.
بسیاری از کشور ها درصدد ادغام دو صنعت گردشگری و صنایع دستی میباشند و بسیاری کشور ها هم این ادغام را انجام داده اند.در ایران هم دو سازمان صنایع دستی و گردشگری با هم ادغام شده و سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی را به وجود آورده اند.
یکی از بهترین ابزار ها در دو دهه گذشته برای گفت و گوی بین تمدن ها و ملت های جهان گردشگری را میتوان نام برد.